2015. július 21., kedd

A fehér por hatalma

Népszerű a vélekedés, hogy nem bírunk leállni a fehér porról, a nagyikokainról, vagyis a finomított cukorról. Sorra érkeznek a könyvek arról, hogy a szemét cégek hogyan mérgezik a cukorral a népet. Mivel egy magyar tejipari vállalkozásnak készítettünk kutatást, volt lehetőségünk megvizsgálni a gyártó szempontját is. A vizsgálat tárgya a rétegzett gyümölcsös joghurt volt.

A résztvevőknek először egy vakteszten kellett értékelniük a megrendelő joghurtját és három konkurens terméket. A vizsgálatba azonban némi huncutságot is rejtettünk: ugyanaz a joghurt kétszer is szerepelt a minták között. Innen tudtuk, hogy mennyire megbízható a vizsgált személyek értékelése.

Az eredmény: az emberek fele egyáltalán nem figyel oda joghurt ízére, egyszerűen befalja a terméket amilyen gyorsan csak lehet. Az értékelés szempontjából viszont mindenkire igaz, hogy az egyetlen döntő faktor az édesség. Az édes joghurtot szereti a vásárló, a savanyút viszont utálja nagyon. Az, aki odafigyel az ízre, az édes joghurtnál egy picivel még jobban szereti az állományjavítóval és ízfokozóval dúsított joghurtot. Természetesen addig, amíg nem találkozik a termék dobozával.

A zöld vonal jelöli az optimálisnak érzékelt édességet.



Ami nem édes, finom sem lehet
A csomagolás láttán ugyanis az emberek rájönnek, hogy a joghurt, ami legjobban ízlett nekik, valójában a "nem egészséges" kommersz joghurt, ezt pedig csak az erősen árérzékeny vásárlók fogyasztják. 
A csomagolás legfontosabb tulajdonsága a koherencia (ez a formák, a színek valamint a termék karakterének a harmóniáját jelenti), valamint az egészségesség. Valamiért azt akarjuk, hogy a joghurtunk egészséges legyen. (Megjegyzés: kiemelkedő biológiai értéke igazából egyedül a kaukázusi kefirnek van, a rétegzett joghurt pont annyira egészséges, mint egy Snickers szelet. A magyar élelmiszerkönyv akkor engedélyezi a probiotikus jelzőt, ha a termék eléri a 106/g élőcsíraszámot, ez viszont elviselhetetlenül savanyúvá teszi a joghurt ízét az átlagos fogyasztó számára. Ezt a lehetőséget is megvizsgáltuk, de az eredményt sajnos az olvasó fantáziájára kell bíznom.)

Összességében elmondható, hogy az általunk vizsgált fogyasztó egészségesnek tűnő joghurtot akar vásárolni, de utálja a valóban egészséges joghurt ízét. Másként szólva: a valóban egészséges joghurt csak egy nagyon-nagyon szűk rétegnek értékesíthető, a többiek azokat az édes finomságokat fogják megvenni, amik sikeresen tudják azt sugallni magukról, hogy valójában egészségesek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése